,,Wij maakten verlies op deze portefeuille, enkele honderden miljoenen in de afgelopen 3 jaar. Wij zijn dus niet de juiste bank voor het merendeel van deze klanten. Zij hebben een andere aanpak en andere systemen nodig, een andere bank. Met 5000 klanten, die goed zijn voor 65 procent van de inkomsten, willen we door. Die passen bij waar wij als bank goed in zijn”, aldus Hoving.

Ongeveer 20 procent van de 18.000 klanten heeft een of meer leningen lopen die moeten worden afgewikkeld. Klanten zullen volgens Hoving een boeterente moeten betalen, zo weet hij. ,,Ik kan dat niet kwijtschelden, want het zijn financieringskosten die wij gemaakt hebben. Dan schrijf ik een blanco cheque uit. Als boeterente moet worden betaald, kijken we of we daar uit kunnen komen”, zegt hij.

Officieel hebben klanten 3 maanden de tijd om nieuw onderdak te vinden. Deutsche Bank geeft zijn klanten een halfjaar, zo weet De Telegraaf. „Voor kerst moet iedereen een nieuwe bank hebben. Wij gaan ze daarbij helpen. En ik heb er vertrouwen in dat zij welkom zullen zijn bij andere banken.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl